Een accountant moet een ander soort mens zijn. 

Gepubliceerd op 01-10-2016

robots1.jpg

Spannende tijden voor de accountancy. Klanten zijn steeds minder bereid de knip open te trekken. De cultuur “uurtje factuurtje” wekt wrevel bij de klanten. Want voor het controleren van een jaarrekening, en die in een mooi boekje steken, kan nauwelijks nog geld worden gevraagd. Die jaarrekening rolt na een muisklik uit de printer. Kind kan de was doen…. De beroepsgroep moet nieuwe wegen vinden om de omzet op peil te houden. 

‘Managementinformatie’, luidt het toverwoord. Geen controle meer achteraf, zoals gewoon is met de jaarrekening, maar de ondernemer laten zien wat de cijfers van vandaag zijn, zodat die meteen kan anticiperen.  En vooral: wat zijn de consequenties van de cijfers van vandaag voor morgen?

Moet een ondernemer bijvoorbeeld over drie maanden btw betalen dan is het goed vandaag te weten dat die nota daadwerkelijk kan worden betaald. Of de intermediair kan uit de cijfers afleiden dat de doelstellingen dan wel ambities bijgesteld moet worden om tot een goede bedrijfsvoering te kunnen komen die rendement genereert voor de ondernemer en zodoende de bedrijfsvoering / strategie over een andere boeg moet gooien.

Ondernemers moeten dus (pro) actief worden geadviseerd en begeleidt hoe hun bedrijf en in het verlengde hun bedrijfsprocessen verbeterd kan worden. Daar is bij veel accountants de sleet ingekomen, het afwerken van een checklist is gewoon geworden.

Wat is hier de oorzaak? Is het de angst dat zij door de toezichthouders op de vingers worden getikt? De accountancy verkrampt om te voorkomen dat ze in de fout gaan! Want dan komt het “kantoor” onder een vergrootglas en wordt de betrouwbaarheid te grabbel gegooid.

De focus op kwaliteit lijkt onder meer luisteren naar en meedenken met de ondernemer naar de achtergrond te hebben verdongen.

Bron: Eindhovens Dagblad

Heeft u het gevoel dat bovenstaande herkenbaar is in uw onderneming? Doe dan een A.P.K. (Administratie Periodieke Keuring) voor uw onderneming om te kijken of de administratie en uitgezette bedrijfsprocessen en strategieën (nog) aansluit op uw wensen.

Interesse in een kosteloos gesprek hier over? Neem dan contact op.

www.zzpaccounting.nl

info@zzpaccounting.nl

ZZPaccounting.nl:

een intermediair voelsprieten moet beschikken waardoor hij zich kan inleven in het totaalplaatje van het bedrijf en de ondernemer!  Niet rapporteren over cijfers maar die  interpreteren. Wat zeggen bedrijfsresultaten daadwerkelijk? De intermediair moet niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar wel op zijn schoot met een bepaalde grens tussen zakelijkheid en privé. 

Als intermediair bewaar je gepaste afstand, maar je moet ook kunnen zeggen dat de ondernemer in jouw ogen de verkeerde beslissingen neemt. Ook moet je als intermediair de ondernemer actief informeren wat we (ondernemer en intermediair) hebben verdiend.

 
Een accountant moet een ander soort mens zijn.